A Yoga Mint Önismereti Módszer

Mi is az a Yoga és miért jó ha csináljuk? A yoga szó szerint azt jelenti, hogy az elme igába hajtása. Na és ez mit jelent? Azt, hogy az illető tud uralkodni az elméjén. Ő irányítja a gondolatait, kontrollálni tudja az érzéseit és ki tudja kapcsolni az egész rendszert bárhol, bármikor. Na valami ilyesmi lenne a yoga célja. A yoga igazából megtanít minket meditálni. Azért találták ki, hogy bárki testét fel lehessen készíteni akár 12 óra ülésre is. Szóval ennyi volt a yoga lényege a kezdetekben, hogy megadja azt a fizikumot, amivel egy hosszabb meditációt végig lehet csinálni. Ha valakinek nem tiszta, hogy ez miért olyan nehéz, az próbáljon meg egyenes háttal törökülésben ülni csak 15 percet, nagyon hamar meg fogja érteni.

yoga-3053488_1920.jpg

Aztán eltelt pár ezer év, bejött nyugatra is és mi ötven év alatt teljesen a magunk képére formáltuk. Ami most a yoga, azon a régi indiai mesterek sírnának, mondja egy-két elkötelezett tradicionális oktató. Szerintem meg nem, mert más? Igen. Mert felhígult? Igen. Mint minden, ami nagyon széles körben elterjed. De mi is mások vagyunk, könyörgöm. Az én életem vajnyi kevéssé hasonlít egy háromezer évvel ezelőtti, barlangba visszavonult indiai yogihoz. És sorry, de nekünk jelenleg hatszázszor nehezebb. Erről később még sokat fogok írni, hogy miért most a legnehezebb a Földön élni ever, de ha lehet most csak fogadjátok el tőlem. Szóval van ez a büdös nagy differencia az életek között és mit ad Isten? Hát a yogánk is más. Ez szerintem nem jó vagy rossz, hanem törvényszerű. A probléma ott kezdődik amikor megjelenik a sör yoga például. Na az már mondjuk nálam is kiveri a biztosítékot, de azt is lehet úgy nézni, hogy és ha valakit csak az fog meg? És ha valaki ott kezdi, fél évig odajár, majd áttér a hatha yogára, akkor nem megérte elindítani azt a sör yoga kurzust? Én a leggagyibb oktatóra is azt mondom, hogy valakihez biztos csak ő tud szólni, akkor meg miért ne? 

yoga-2587066_1920.jpg

Szerintem yoga tanárból addig nincs elég a Földön, amíg egyetlen ember is van, aki nem gyakorol. Ez a sok felhígult yoga óra arra teljesen jó, hogy elindítsa az embert az úton, aztán majd mindenki megtalálja a saját ösvényét, de semmi probléma nem lesz, ha ez csak egy-két vagy akár tíz éven belül történik meg. Popper Péternek van egy videója, amiben beszél a yogáról egy két mondatot, sajnos nincs annyi időm most, hogy kikeressem, így emlékezetből fogom felidézni, bocsánat a pontatlanságért. 

"Az a baj a nyugati yogával, hogy azért mert egy kis lány a nyakába tudja tenni a lábát, egyből azt hiszi ő  a yogában már tart valahol."

Akkorát felnevettem mikor hallottam, hogy még most is emlékszem rá. Mert nagyon igaz és sok ismerősöm eszembe jutott. Ami ennél szomorúbb, hogy sok ilyen kis lány nem csak azt gondolja, hogy ő tart valahol, hanem azt is, hogy  aki nem tudja ezt megcsinálni, "csak" napi két órát meditál mondjuk, az hozzá képest le van maradva. Na itt már tényleg vannak bajok. Szóval még egyszer leírom, a yoga az elme igába hajtásáról szól, teljesen mindegy, hogy ezt te közben lótusz vagy törökülésben teszed meg. Nem rosszabb vagy jobb az egyik a másiknál, de ha a te életed csak annyit változott mióta gyakorolsz, hogy a lábad a nyakadba tudod tenni, akkor jobb ha tőlem tudod meg, pont ugyanott tartasz a yogában mint mikor elkezdted. Engem egy három hetes kurzus teljesen leszoktatott az alkoholról. Hozzá teszem úgy, hogy semmi ilyen szándékom nem volt. Egyszerűen alap volt, hogy a három hét alatt nem iszom és utána meg már ránézni se tudtam. Nyílván tettem azóta egy-két próbát, de mind totális kudarcba fulladt. Szerintem én már soha nem fogok inni. Na és ezek a felbecsülhetetlen dolgok a yogában, nem az, hogy a lábujjammal meg tudom simogatni a hátam közepét. 

people-2568410_1920.jpg

Szóval összefoglalva, nincs jó vagy rossz yoga, amíg azt tartjuk a szemünk előtt, hogy a fejlődést nem gimnasztikában mérjük. És mondanom se kell, hogy soha, de soha nem viszonyítunk. Attól mert a másik meg tud csinálni valamit amit mi nem, na attól egy csepp rossz érzés se legyen bennünk. Lehet nekünk ott sokkal erősebb blokkjaink vannak és sokkal több munkát kell beletennünk, hogy ugyanott tartsunk. A teknős és a nyúl futóversenyében se egyenlő feltételekkel indulnak, hiszen a teknős sokkal nagyobb blokkokat cipel magával, a különbség annyi, hogy az ott tényleg egy verseny volt, itt viszont csak saját magunkhoz mérhetjük a teljesítményünket. Sose az érdekeljen mi történik a másik ember szőnyegén. Mindig az legyen a szemünk előtt, hogy mi történt a miénken tegnap, és mi történt ma? Ezt a két dolgot kell tudnunk összehasonlítani, semmi mást. Szerintem mindenkinek érdemes elkezdenie gyakorolnia és az ne riasszon vissza senkit, hogy ő már volt egy vagy két órán és nem tetszett neki, mert még úgy ezerfajtát tud kipróbálni. Egyet biztosan tudok: a yoga az egyik legkiválóbb és legegyszerűbb önismereti módszer, de ebbe is időt és energiát kell fektetni, mint mindenbe. Lesz még egy cikk majd egyszer a yoga fajtákról az én szemszögömből, mert azt most már nem sűrítem ebbe bele, de addig is jó gyakorlást kívánok mindenkinek! :)

Tat Tvam Asi - Egyek vagyunk, de nem ugyanazok