Tudatos Ruhavásárlás

Az inditex rossz. De rossz a többi hasonló feltételekkel dolgozó ruhagyár is. Szóval nagyjából minden amiket a plázákban elérsz, az rohasztja a földet. Nem normális amennyi ruhát termelnek ezek a cégek és utána év végén tonna számra égetik el az egészet, aminél kevés mérgezőbb dolog van. Az olaj után a fast fashion a legkárosabb a földünkre nézve, ami nagyon durva. Millió képet meg idézetet lehetne találni ami erre hívja fel a figyelmet, de a teljesség igénye nélkül itt van pár: 

fastfashion3.jpg 

Úgy tudom ha minden egyes elkészített ruháért csak egy euróval többet adnának az üzletláncok már klasszisokkal jobba lenne a helyzet. De nem, ők fél-egy eurókat fizetnek mindenért, hogy aztán tőlem elkérjenek 40-et meg 50-et. Siralmas, hogy milyen körülmények között élnek azok az emberek akik a ruháinkat készítik, abba meg már jobb nem is belegondolni, hogy milyen iszonyú egészségtelen körülmények között kell dolgozniuk. 

fast_fashion5.JPG

40 Millió! De amúgy ennél sokkal több, csak 40 millió ember az aki nem keresi meg a napi 900 forintot. Ő napi 12 órában varrja a ruháidat és nem kap érte egy ezrest, érted. Te mit csinálsz ezer forintból? Ő az egész életét adja azért, hogy te folyamat új ruhákba járhass. 

fast_fashion4.png

Szóval ahhoz, hogy legyen egy kiló pamutunk, fel kell használni 20.000 liter vizet, a teljes vízfogyasztás majdnem 20%-a erre megy el! Mekkora pazarlás! De mondjuk a 21 MILLIÁRD TONNA SZEMÉTNÉL, amit minden évben megtermelünk semmi nem keményebb. 

fastfashion1.jpg

Majdnem háromszor annyi ruhát veszünk mint a szüleink. Régen egy pár % volt import a tengeren túlon, jelenleg a megvásárolt ruhák mindösszesen 3,5%-a készül el helyben. Csak a ruhák 15 %-a megy jó helyre a többi elég, vagy szeméttelepen végzi, ami 11 millió tonnát jelent csak Amerikában minden évben. 

fastfashion5.jpg

Ez a legdurvább, mert erre büszkék vagyunk. Nekem is nagyon sok barátnőm van akiknek tele van a ruhatára olyan darabokkal amik sosem lesznek rajtuk. Én is ilyen voltam régen, egyszerűen bele se gondoltam soha az egészbe. Imádtam a leárazásokat, mániákusan vásároltam az új cuccokat folyamat és elképzelhetetlennek tartottam, hogy két szombaton is ugyanaz a ruha legyen rajtam. 

Szóval ha mindenki megértette a problémát és rájött, hogy azok a ruhák lehet olcsónak tűnnek de igazából magasan ezek a legdrágábbak, akkor nézzük a megoldásokat. Először is van egy magyar csajszi aki vezet a témáról blogot: Holy Duck - Viszlát Fast Fashion. Itt igazából mindent megtaláltok magyarul, ha el akartok mélyedni a témában. Ő egy évig nem vett egyáltalán ruhát és utána is nagyon tudatosan építi a gardróbját, külön gonddal figyelve az anyagok minőségére és származására. 

Ha már az megvan, hogy hol ne már csak azt kell megtalálnotok, hogy hol igen. Én 4 vonalat ötvözök lassan három éve és totálisan meg vagyok elégedve a ruhatárammal.

1. Turkáló

Kis korom óta járok turizni az anyukámmal. Természetesen az életem részre, szóval nekem nem kellett leküzdenem semmilyen rossz érzést a témával kapcsolatban, de tudom, hogy sokaknak van. De miért? Hát kimosod. Azt hiszed amit a Zarában leakasztasz a szép vállfáról azt előtte nem ugyanolyan undorító körülmények között tartották? Árulkodó, hogy ha véletlen elcsíped mikor pakolnak, mindegyiken maszk van és kesztyű. Ne gondold magad többnek semmivel azért mert te nem turkálsz. Egy fillérrel sincs ettől több pénzed, nem élsz jobban és igazából valószínűleg rémesen átlagosan öltözködsz. Mindenkinek megvannak a saját kincses bányái de ezekre most nem térnék ki, mert egy külön bejegyzésben szeretném majd bemutatni az enyémeket.

2.Gardrób Vásár és mindenféle cserélgetés a barátnőimmel

Ez a legjobb szerintem. Úgy tartjuk körforgásban a ruhákat, hogy közben nem utaztatjuk 1000 kilométert, nem tömöd kereskedők zsebét feleslegesen és a legújabb divat lehet a szekrényedben mindig. A gardróbon minden annyit ér amennyit adnak érte. Ami másnak semmit nem jelent, lehet valakinek a ruhatára legkedvesebb darabja lesz. Gyertek el jövő szombaton és nézzetek szét, kedvcsinálónak itt van pár darab amiket ma vettem. Imádom, hogy ilyen különleges ruháim lehetnek egy ezresért és tuti nem jön majd egy se szembe. 

 gardrob3.jpg

Ez csak egy 500-as volt és nagyon meleg. Szeretem a kéket meg az ilyen nagymamás kényelmes pulcsikat. 

gardrob1.jpg

Jaj tudom semmi extrának nem tűnik de én imádom az ilyen ruhákat. Egy szép nyaklánccal meg egy órával olyan stílusos lesz az egész, hogy csak na. Simán megérte az ezer forintját. 

gardrob2.jpg

Ultimate kedvenc! 1200 Ft! Nem hiszem el, egyszerűen gyönyörű, már háromszor felpróbáltam mióta haza hoztam és alig várom hogy valahova felvegyem.

3. Designer darabok

Nagyon sok jó magyar divattervező van és hál isten egyre nyitottabbak rá az emberek. Felejtsd ez, hogy erre nincs pénzed meg túl drága. Már természetesnek vesszük, hogy a rajtunk lévő ruha egyen értékű az általunk fogyasztott ebéddel, de ez nem normális. Designer darabból nem kell, hogy sok legyen a szekrényedben, kell egy minőségi táska, egy kis ruha meg egy szép cipő. De nem baj ha ezeket két év alatt teszed össze. Ha van összesen három szép darabod akkor már minden szettet fel tudsz dobni és sokkal izgalmasabb összeállítások lesznek ha 100 féle helyről szerzed be a ruháidat. A legdrágább ruhát néha a legolcsóbb turkálós sál vagy cipő dobja fel, ne habozz bármit felvenni bármivel amiben jól érzed magad. Annyira ugyanúgy öltözködünk, hogy már észre se vesszük mennyire semmi stílusunk nem maradt. Gyertek el WAMP-ra például, ott mindenki kinézheti mire gyűjt az év hátralevő részében. 

 4. Outletek

Ezt semmi másra nem használom, mint fehérnemű vásárlásra, vagy ilyen alapdarabok beszerzésére mint például egyszerű fehér póló. Kint a premier outletben van egy Intimissimi, Calzedonia, Tezenis komplexum ahol olyan 70%al adják olcsóbban a dolgokat, ide olyan negyed évente ugrok ki bevásárolni. Másik bűnözésem még a Dorothy and Aby outletek, ahova bár nem gyakran de azért néha betévedek. Igazából azzal mentegetem magam ilyenkor, hogy na ez már mind szemét lesz. Amit itt nem adnak el azt vagy elégetik vagy valamelyik tengerünket fogja szennyezni szóval én jót teszek azzal, hogy megveszem de azért én is érzem, hogy ez sántít. 

Tudom, hogy mindenki imád azzal takarózni, hogy hát ő nagyon kicsi, ő csak egy ember, ő semmit nem tud tenni a környezetünkért, de fast fashion azért van mert mi megvesszük. Vagyis én nem, de te valószínűleg igen. Itt nem kell máshoz hasonlítgatni magunkat, nem kell más életébe beleszólni, mindenki a saját háza tájékát tegye rendbe és már fele ennyi ruhát kéne elégetnünk. Akinek tetszett a blog és kíváncsi rá, hogy miért is írom az ezt olvassa el: Társadalmi felelősségvállalás, aki pedig kedvet kapott, hogy segítsen nekünk az itt tudja megtenni: Én ma király arc leszek! Nagyon szépen köszönjük az eddigi adományokat is!